Ihvertfald er salget af lastbiler steget kraftigt lige op til skæringsdatoen for indførelsen af et nyt EU-krav, der skal komme de mange problemer på de europæiske motorveje til livs. Det skriver fagbladet Lastbil Magasinet.
Men der er dele af transportbranchen, som gerne vil omgå reglerne om cabotagekørsel
For at dæmme op for den ulovlig cabotagekørsel, er politikerne i EU nemlig blevet enig om, at det i fremtiden skal være et krav, at nye lastbiler har en indbygget en GPS, der giver myndighederne mulighed for trådløst at aflæse lastbilernes placering.
Cabotagekørsel er når en lastbil, der ikke er registreret i Danmark, kører med gods mellem to steder inden for Danmarks grænser.
Cabotageture må kun udføres i forbindelse med international transport.
Et eksempel på cabotagekørsel kunne være, hvis en polsk lastbil, efter at have afleveret nogle biler fra Tyskland i København, kører et læs bananer til Esbjerg på vej ud af landet.
Det er maksimalt tilladt at køre tre cabotageture, og de skal udføres inden for syv dage efter leveringen af godset fra den internationale transport.
Om den pludselig stigning i salg af lastbiler, skyldes at nogle vognmænd ikke ønsker at blive set efter i kortene af myndighederne, vil næstformand Godschaufførernes Landsklub i 3F, Robert Grandt, nødig konkludere på.
Det må være nogen som har en interesse i ikke at overholde reglerne
“Men der er dele af transportbranchen, som gerne vil omgå reglerne om cabotagekørsel. Og det viser nogle af de bøder og domme, der har været for ulovlig cabotagekørsel, jo også med al tydelighed,” siger han til Netavisen Pio.
Ifølge ham sparer chaufførerne tid med de nye tachografer ved rutinekontroller. Og modviljen mod at leve op til det nye EU-krav, må derfor handle om noget andet.
“Dem som ikke bryder sig om de nye krav, og dem som sætter spørgsmålstegn ved det, det må være nogen som har en interesse i ikke at overholde reglerne,” siger Robert Grandt.
Salget af lastbiler var i juni 2019 - som var den sidste måned, inden de nye krav trådte i kraft - det højeste i over seks år. Med 789 solgte lastbiler lå det 73 procent højere end salget for samme måned sidste år.
Mens salgstallet var meget højt lige inden indførelsen af det nye EU-krav, så er er salget efter gennemførelsen af kravet faldet markant. I juli 2019 blev der kun indregistrerede 198 nye lastbiler, det er næsten hundrede færre end for samme måned i 2018.
Det usædvanligt høje salgstal skyldes højst sandsynligt, at flere har ville indregistreret deres lastbil inden den nye lovgivning - der kræver, at lastbiler har en såkaldt digital tachograf, hvor lastbilens lokation kan aflæses trådløst - træder i kraft. Det mener i hvert fald brancheorganisationen De Danske Bilimportører.