Sådan siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) ifølge en pressemeddelelse om indførelsen af mindsteløn for udenlandske lastbilchauffører.
Jeg er derfor glad for, at arbejdsmarkedets parter igen har taget ansvar og er kommet med en fælles anbefaling
Regeringen vil den sociale dumping på landevejene til livs, så der bliver ordnede forhold og danske lønvilkår for alle chauffører på de danske veje. Og derfor melder regeringen sig nu klar til at overveje indførelse af en lovbestemt mindsteløn for udenlandske lastbilchauffører.
Anbefalingen om indføre mindsteløn på transportområdet for den såkaldt cabotagekørsel, kommer fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH).
På baggrund af anbefalinger fra arbejdsmarkedets parter, har regeringen nu nedsat et lovforberedende udvalg. Udvalget skal på baggrund af en række anbefalinger - herunder forslaget om mindsteløn - se på, hvordan man kan sikre danske lønvilkår for udenlandske chauffører.
Udvalget skal nu undersøge, hvordan vi ved lov skal sikre ordnede forhold for blandt andre de chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark
Beskæftigelsesministeren er glad for, at både lønmodtager- og arbejdsgiversiden bidrager til at løse problemet med social dumping i transportbranchen:
“(...) Jeg er derfor glad for, at arbejdsmarkedets parter igen har taget ansvar og er kommet med en fælles anbefaling, der skal løse et reelt problem. Udvalget skal nu undersøge, hvordan vi ved lov skal sikre ordnede forhold for blandt andre de chauffører, der kører cabotagekørsel i Danmark,” siger Peter Hummelgaard ifølge pressemeddelelsen.
Debatten om mindsteløn, som et værn mod social dumping blandt udenlandske arbejdstagere, har tidligere været meget ophedet, fordi mange har ment, at det anfægtede den danske arbejdsmarkedets model, hvor arbejdsgiver og arbejdstager sammen aftaler løn- og arbejdsvilkår.
Daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) luftede i april tanker om at indføre mindsteløn inden for transportområdet i et Facebook-opslag om overskriften “Ansigtsløft af en gammel model”.
Dengang lød beskeden fra 3F’s forbundsformand Per Christensen, at ”det skal Folketinget ikke blande sig i”, og statsministerens idé blev skudt ned med et “tak, men nej tak”.
Samme grundlæggende modstand mod mindsteløn finder man hos Godschaufførernes Landsklub, der er en faglig brancheklub for lastbilchaufførerne under 3F. Alligevel er formand Emil Hansen åben for, at det kan være en løsning, hvis det skrues rigtigt sammen:
“I anbefalingerne står der, at man vil basere sig på mindstelønnen på overenskomsterne. Det allervigtigste er, at man her sikrer, at det ikke bliver en lov, der låser mindstelønnen på et bestemt niveau. Man skal slå fast, at den skal følge med de landsdækkende overenskomster op,” siger han til Netavisen Pio.
Det allervigtigste er, at man her sikrer, at det ikke bliver en lov, der låser mindstelønnen på et bestemt niveau
Formand for Godschaufførernes Landsklub, Emil Hansen
I DA og FH’s fælles forslag til den kommende lovtekst står der, at de udenlandske chauffører, der kører cabotagekørsel, mindst skal “følge omkostningsniveauet i de kollektive overenskomster, der er indgået af de på godskørselslovens område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark”.
Med andre ord lægges der fra arbejdsmarkedets parter op til en model for mindsteløn for en helt specifik gruppe, som skal følge den overenskomstmæssige løn aftalt mellem arbejdsmarkedets parter.
Kommentarer
Det lyder som en god ide, jeg tænker at 110 % af dagpengesatsen ca. 130 kr. pt. vil være et godt bud, og nem at administrere.
Fordelen ved overenskomst vil der således stadig være der i form af den 6. ferieuge og pension med mere.