Vedtagelsen af Vejpakken betyder:
Vejpakken har længe været et stort diskussionsemne og har splittet medlemslandene i øst og vest. Men nu er der - efter årelange uenigheder - opnået enighed mellem EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og EU-landenes regeringer.
”Jeg er meget glad for, at der nu endeligt er landet en aftale om Vejpakken. Den har et stærkt fokus på de sociale bestemmelser, der forbedrer chaufførernes arbejdsvilkår, og sikrer, at konkurrencen i Europa foregår på en retfærdig og fair måde, som myndighederne kan kontrollere,” siger transportminister Benny Engelbrecht ifølge en pressemeddelelse.
Vejpakken sikrer bedre arbejdsvilkår for lastbilchauffører, fair konkurrence på tværs af lande og mere effektiv håndhævelse af reglerne
Medlem af EU-Parlamentets transportudvalg, Marianne Vind (S), skriver på det sociale medie Twitter, at Vejpakken "sikrer bedre arbejdsvilkår for lastbilchauffører, fair konkurrence på tværs af lande og mere effektiv håndhævelse af reglerne".
På Facebook føjer hun til, at Vejpakken sætter hårdt ind mod social dumping på motorvejene.
Medlem af EU-Parlamentet for Enhedslisten, Nikolaj Villumsen, mener, at Vejpakken er godt nyt i kampen mod dumpning:
”Det er godt nyt for kampen mod social dumping på landevejene, at det efter hårde forhandlinger er lykkedes at få en aftale i hus. Den helt grundlæggende ændring bliver, at vi nu får slået fast at transport i Danmark skal foregå på danske løn- og arbejdsvilkår. Det er et stort fremskridt. Nu bliver det afgørende, at myndighedernes kontrol styrkes, så vi sikrer at reglerne overholdes,” siger Nikolaj Villumsen, ifølge en pressemeddelelse.
Vejpakken blev fremsat i maj 2017. Aftalen mangler endnu at blive formelt godkendt i EU-institutionerne. Men det regnes dog udelukkende for en formalitet.