Men for en gruppe af disse unge, så er kampen for klimaet stillet i garagen. Nye tal viser nemlig, at stadig flere helt unge tager bilen, og lader cyklen stå.
Dårlig og dyr kollektiv trafik, samt stigende boligpriser i de store byer, presser de unge over i bilerne, mener forpersonen for regeringens Ungeklimaråd.
På tre år er brugen af personbil blandt de 16-24-årige steget med 14,7 procent, mens der for befolkningen som helhed er der sket et lille fald.
Samtidig er de unges brug af kollektiv trafik gået ned med 9,1 procent, brugen af cykel med 15,1 procent, og det at gå er faldet med 12,6 procent.
Det viser en analyse fra Danske Regioner baseret på de seneste tal fra Transportvaneundersøgelsen fra DTU.
Transporten er en af de helt store klimasyndere, som samlet står for en tredjedel af Danmarks samlede CO2-udledning.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) beklager udviklingen:
”Transportvaner bliver skabt i den unge alder, og vi vil gerne have et samfund, hvor man vælger den kollektive trafik og cyklen til. Derfor vil jeg se på, hvordan vi kan sikre bedre og billigere kollektiv transport til de unge,” siger han til Jyllands-Posten.
Til avisen fortæller ministeren, at antallet af brugere af Ungdomskortet på tre år er faldet med godt 13 procent.
Jyllands-Posten har talt med en række gymnasieelever fra Silkeborg Gymnasium om deres transportvaner.
"Jeg tager bilen, fordi det er nemt, og fordi min cykel står i kælderen. For at jeg skulle tage cyklen, skulle det simpelthen gå ned ad bakke både ud og hjem," siger Frederik Kalstrup til avisen.
Jeg tager bilen, fordi det er nemt, og fordi min cykel står i kælderen.
En anden gymmasieelev fortæller at han har langt i skole, og hellere vil tage bilen end at sidde timevis i bus.
Spørger man de unge selv, så er det ikke manglende hensyn til klimaet, der er problemet, men en udfordring med at den kollektive trafik er blevet dyrere og at boligsituationen i de store byer er blevet dårligere for mange unge.
Særligt dem med færrest penge bliver hårdt ramt fordi de ikke har mulighed for at få en lejlighed finansieret gennem et forældrekøb.
Det er i hvert fald vurderingen fra formanden for regeringens Ungeklimaråd.
”Se på, hvad der er sket, både med priserne på den kollektive trafik, og på den store mængde af afgange, der er blevet sparet væk. Det er klart, at de grupper, der har færrest penge og mindst mulighed for at beslutte egen transport distance, reagerer på de udviklinger,” siger Monika Skadborg, der er formand for regeringens Ungeklimaråd, i et interview med Netavisen Pio.
Hun peger samtidig på, at stigende boligpriser og manglen på studieboliger presser de unge længere væk fra deres uddannelsessteder, og derfor ud af cykelafstand.
”Nedprioriteringen af den kollektive trafik er sket, samtidig med at der er sket en udvikling på boligmarkedet inde i byerne, som betyder, at det er blevet mindre tilgængeligt for unge. Det er i dag sværere at få fat en centralt beliggende bolig, hvor man kunne cykle til studie eller arbejde, der er til at betale,” siger hun.
Vil man gøre noget ved det her problem, så bør man sikre at den offentlige transport er tilgængelig og økonomisk attraktiv.
Monika Skadborg understreger, at det ikke vigtigt ikke at udskamme unge, der vælger privatbilisme til, men at man bliver nødt til at se på og ændre ved de grundlæggende strukturer, som betyder, at flere unge vælger grønne transportløsninger fra:
”Vil man gøre noget ved det her problem, så bør man sikre at den offentlige transport er tilgængelig og økonomisk attraktiv. Det kunne man blandt andet ved at fjerne afgiftssænkelsen på biler og stryge prisstigningerne på det offentlige,” siger hun og foreslår, at man føre billigere og mere tilgængeligt for unge at bo centralt i byerne og at man gør bykernerne fri for andre biler end varetransport og dele-elbiler.
At man ikke kan udskamme nogen – heller ikke unge - til at tage bilen, ved at tale om klimahensyn, deles af professor Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet.
”Jeg tror ikke, at man kan føre klimapolitik ved at appellere til folks samvittighed. Det vil formentlig kun have en begrænset virkning,” siger han til Jyllands-Posten.