Per Clausen fra Enhedslisten, svenske Jonas Sjöstedt fra Vänsterpartiet og finske Li Andersson fra Venstreforbundet har spurgt Kommissionen, om den vil gribe ind over for Teslas brug af EU’s regler for udstationeret arbejdskraft.
Det spørgsmål lyder - og er - ganske teknisk, men svaret på det kan meget vel afgøre, om den amerikanske bilproducent eller den svenske fagforening IF Metall, som repræsenterer Teslas mekanikere, får overtaget i konflikten.
IF Metall er blandt andet utilfredse med, at Tesla-mekanikere ikke har ret til deltid, deltidspension og årlige lønstigninger, som de ville have, hvis der var indgået kollektiv overenskomst.
Det nye stridspunkt består i, at Tesla som reaktion på strejken indledt af IF Metall har brugt udstationeret arbejdskraft fra andre EU-lande - herunder Danmark - til at erstatte de strejkende ansatte.
formentlig første gang siden 1938, at en svensk arbejdsgiver har hevet skruebrækkere ind udefra
Udstationeret ansættelse er defineret ved, at ansættelsen er midlertidig med en på forhånd fastlagt slutdato og har typisk til formål at løse et antal på forhånd aftalte opgaver for virksomheden.
De tre parlamentarikere peger på, at Teslas svenske filial i 2023 ansatte ingen i udstationerede stillinger, men siden februar i år har haft hele 41 udstationeringer.
Med det tal refererer de til, at Dagens Arbete tilbage i maj kunne afsløre, at 24 personer ansat af Tesla i andre EU-lande, er blevet fordelt rundt på Teslas svenske arbejdspladser for at holde dem kørende.
Det, fortalte strejkeforsker Christer Thörnqvist dengang til det svenske medie, var formentlig første gang siden 1938, at en svensk arbejdsgiver har hevet skruebrækkere ind udefra for at omgå problemerne forbundet med en strejke.
I 1938 blev Saltsjöbadaftalen nemlig indgået. Med den blev fagbevægelsen og arbejdsgiverne enige om vilkårene for konflikter og overenskomster, og herunder at arbejdsgivere ikke må hive skruebrækkere ind udefra under en faglig konflikt.
Med spørgsmålet til Kommissionen håber de tre venstrefløjsparlamentarikere imidlertid at få bekræftet, at Teslas seneste manøvre er i strid med ikke kun svensk praksis, men også artikel 28 i EU’s charter for grundlæggende rettigheder.
Den garanterer nemlig retten til strejke.
Om brug af udenlandske skruebrækkere er et brud på strejkeretten, bliver dermed et af de første principielle spørgsmål, som den nye kommission skal tage stilling til.
Og hvad Kommissionen svarer på det spørgsmål, kan meget vel blive afgørende for udfaldet af den langstrakte konflikt mellem nordiske fagforeninger og den store bilproducent.
Kommentarer
Luk af for skruebrækkere...
EM skal ikke have lov at diktere forholdene...
Kæmp for det...
retten til faglig konflikt er en ret her i Europa, det bør alle firmaer godtage hvis de vil være her, også Elon musk
Ingen tvivl om, at Kommissionen ikke tør andet end at stoppe Teslas brug af skruebrækkere, når hele TRE venstrefløjspolitikere stiller et spørgsmål. Ingen tvivl om, at beskæftigelseskommissæren vil få pulsen gevaldigt op, med udsigt til at skulle besvare dette skarpe spørgsmål.
Af en eller anden grund er det gået de tre parlamentarikere næsen forbi, at beskæftigelseskommissæren så sent som i marts svarede på et identisk spørgsmål fra Nikolaj Villumsen om håndhævelsesdirektivet. Spørgsmålet rystede ikke Kommissionen den gang. Men det var jo heller ikke Per Clausen, som spurgte
EU har i forvejen forringet strejkeretten. Foreløbig i Sverige, hvor
svensk fagbevægelse blev underkendt af
EU-domstolen (Laval-sagen) i at strejke mod et lettisk firma som
havde fået en enterprise for en svensk kommune. Årsagen var, at hvis
et EU-firma kunne fremvise sit hjemlands overenskomst som værende
landsdækkende, så må strejkeretten ifølge EU ikke etableres. Det fik
svensk LO en stor bøde for.
Hvis det lettiske firma havde OK, vil sagen jo også stå anderledes, for Tesla har mig bekendt ikke indgået OK noget sted i EU
Det ændrer ikke ved, at det er lovligt i Danmark...
Viser med AL tydelighed at (visse, store) fagforeninger er som Cancer.
Ingen har ønsket dem, i særdeleshed ikke hos Tesla.