“Jeg forstår udmærket forundringen, for det er jo besynderligt. Enhver, der er med i en ejerforening eller en fodboldklub og har været med til at træffe beslutninger, ved, at der skal tages referat, så man ved, hvorfor en beslutning er blevet taget. Men sådan er det altså ikke i regeringens koordinationsudvalg,” siger Grønnegaard til Berlingske.
Jeg forstår udmærket forundringen, for det er jo besynderligt
Grønnegaard Christensen er ekspert i offentlig forvaltning og stod blandt andet i spidsen for den ekspertgruppe, der for Folketinget gennemgik beslutningsprocessen omkring nedlukningen af Danmark under coronakrisen.
Grønnegaard Christensen udtaler sig om det faktum, at der ikke tages beslutningsreferater fra regeringens helt centrale udvalg, Koordinationsudvalget, på baggrund af at en samlet opposition blandt andet foreslår, at regeringen begynder at tage beslutningsreferater fra møderne i ikke alene Koordinationsudvalget, men også regeringens øvrige udvalg: Økonomiudvalget, Udvalget for Regeringsledelse, Sikkerhedsudvalget og Ansættelsesudvalget og Grønt Udvalg.
“Disse referater bør som minimum angive konklusionen på mødet og afspejle eventuelle diskussionspunkter af væsentlig betydning for beslutninger på mødet,” står der i beslutningsforslag B 194 fra oppositionspartierne fra højre og venstre side i folketingssalen.
Netavisen Pio har spurgt Socialdemokratiets gruppeformand, Leif Lahn Jensen, om, hvordan Socialdemokratiet stiller sig til forslaget om fremover at tage beslutningsreferat fra regeringens udvalg. Men svaret er ikke specielt opklarende:
Jeg ser frem til at læse forslaget
“Jeg ser frem til at læse forslaget fra De Radikale (De Radikales leder, Martin Lidegaard, er ordfører på beslutningsforslaget fra oppositionen, red.) og tage en drøftelse af forslaget og de enkelte detaljer. Men det er vigtigt, at vi har et system, hvor regeringen kan tilrettelægge arbejdet hensigtsmæssigt og Folketinget ligeså har mulighed for at føre kontrol med regeringen.”
Netavisen Pio har også spurgt Venstres gruppeformand, Lars Chr. Lilleholt, om hvordan Venstre forholder sig til referat-forslaget. Men han er - indtil nu - ikke vendt tilbage med svar.
Det er således pt. ganske uklart, hvordan regeringen stiller sig til den del af B 194, som handler om at tage beslutningsreferater fra regeringens centrale udvalg.
Her er den del af beslutningsforslag B 194, som handler om effektiv og transparent regeringskoordination:
"For at understøtte øget åbenhed og for at sikre effektiv og transparent regeringskoordination foreslås det, at der i højere grad gøres brug af såkaldte delte indstillinger i sager, som forelægges for regeringsudvalg, hvor der er substantielle uenigheder mellem de involverede ministerier.
Tilsvarende bør der ske en grundig tilbagemelding fra regeringsmøder til involverede ministre og embedsfolk, ligesom der bør tages referater fra regeringsmøder. Disse referater bør som minimum angive konklusionen på mødetog afspejle eventuelle diskussionspunkter af væsentlig betydning for beslutninger på mødet."
Kommentarer
Kunne man forestille sig et bedre grundlag, at lade Klovneregeringen falde på, end netop den absurde, Putin-agtige trang til mørklægning?
Som en stor del af oppositionen iøvrigt har været medvirkende til!
Referat? Uha nej. Så kan det jo ses, at det er MetteF, der bestemmer, og ansvaret kan så ikke placeres på en af ministrene jvf. ministeransvarlighedsloven.
Flot artikkel Jan Kjærgaard - går mere, og bedre, til biddet end så mange andre :-)
Vi havde for nylig en situation i Danmark, hvor håndteringen af den ikke kunne efterprøves ved en gennemgang af referater eller notater, fordi der ikke var nogen!
Ikke sært, at Mette og Løkkes regering ikke bryder sig om at blive kigget over skulderen, for gad vidst, hvor mange andre sager der er blevet håndteret lige så amatøristisk som denne?
På alle andre områder, hvor en myndighed træffer en beslutning - eller kan komme til det - er der notat- og referatpligt; bare ikke i Løkkes regering!
https://piopio.dk/mette-frederiksen-i-vidneskranken-en-svaer-og-tung-bes...
"Statsministeren svarer "nej" til spørgsmålet, om det er en god måde at arbejde på, at mødematerialet først er færdigt seks minutter før mødet går i gang.
Mette Frederiksen oplyser, at seks ministerier har bidraget med mødemateriale. Det fremgår af møde-coveret.
Mette Frederiksen afviser bastant, at hun har talt for aflivning af samtlige mink før under selve koordinationsudvalgsmødet 3. november, som hun iøvrigt deltager i viralt, fordi hun befinder sig i isolation på Marienborg. Hun har nemlig været i nærkontakt med justitsminister Nick Hækkerup (S), som var blevet ramt af Covid-19.
Mette Frederiksen mener at huske, at hun fik det sidste bilagsmateriale - bilag 2 - pr. mail kl. 21.24., altså seks minutter før mødestart. Bilag 2 indeholder en advarsel om, at både en dvalemodel og en permanent nedlukning af minkerhvervet vil kræve ny lovhjemmel.
Da bilag 2 når så sent frem, får hun ikke læst det inden mødetstart, forklarer Mette Frederiksen.
Mink-kommissionen fremlægger et notat, der siger, at statsministeren modtager bilag 2 kl. 20.42 fra Miljø- og Fødevareministeriet. Mette Frederiksen forklarer, at hun ikke præcist kan sige, hvornår hun modtog notatet, men at det kom så sent frem til hende, at hun altså ikke fik læst det inden mødestart."
Var der blevet taget referat, ville Mette Frederiksen havde klaret frisag, hvis hun talte sandt; hvis hun ikke talte sandt, var hun blevet væltet.
Derfor modstanden imod åbenhed!
Nu er det jo en flerpartiregering derfor blev Udvalget for regeringsledelse som består af partilederne fra S - V og M etableret - (altså en fælles ledelsesopgave i regeringen) med det formål at regeringen kommer i mål med det aftalte i regeringsgrundlaget -
Så selvfølgelig er det ikke som det bliver antydet Mette Frederiksen der bestemmer det hele -
Men at det i årevis har været praktiseret at der ikke udfærdiges referater fra skiftende regeringers centrale udvalg kan da godt undre -
Men når nu der er et ønske fra oppositionen om mere åbenhed i den politiske regeringsledelse - Hvorfor så ikke tage debatten om en afskaffelse af den forkætrede Offentlighedslov ( Mørlægningsloven ) med i samme omgang -
Det er ikke i mettes interesse at tage ansvar derfor ingen notater.