Her bliver det afgjort om ledelsen i Kurt Beier Transport bliver kendt skyldige i udnyttelse af 30 filippinske og srilankanske lastbilchauffører, som boede under kummerlige forhold i en slumlejr i Padborg, og som ifølge Fagbladet 3F blev aflønnet med helt ned til 15 kroner i timen.
Men uanset dommens udfald vil en række af Kurt Beier Transports gamle samarbejdspartnere fortsat ikke samarbejde med det udskældte transportfirma.
Seks ud af otte virksomheder, der frem til afsløringen af slumlejr-sagen samarbejdede med Kurt Beier Transport, oplyser således over for Fagbladet 3F, at de ikke vil benytte Kurt Beier Transport fremover.
Jysk, Arla og fire store transportselskaber, Nagel-Group, Blue Water Shipping, NTG og Lehman, oplyser, at samarbejdet er slut ud i al fremtid:
“Som vi tidligere har været ude at sige, tager vi skarpt afstand fra den behandling, som Kurt Beier Transports chauffører blev udsat for. Vi har aldrig og vil aldrig acceptere sådanne handlinger.
Vi har aldrig og vil aldrig acceptere sådanne handlinger
Derfor opsagde vi også samarbejdet med det samme. Vi har ikke samarbejdet med Kurt Beier Transport siden, og vi kommer ikke til det i fremtiden,” siger Jesper E. Petersen, der har titel af CEO for Road & Logistics hos NTG, til Fagbladet 3F.
Samme budskab lyder fra Nagel-Group og Blue Water Shipping. Også transportselskabet Lehman har brugt Kurt Beier Transport for sidste gang.
Slagterivirksomheden Danish Crown benytter fortsat Kurt Beier Transport gennem en underleverandør. Danish Crown afventer dommen. Mens transportvirksomheden DSV ikke har ønsket at kommentere sagen over for Fagbladet 3F.
Kommentarer
Godt. Jeg håber dommen bliver hård. Det er den slags tilfælde, der gør det tydeligt for enhver, hvor meget vi har brug for en stærk fagbevægelse.