Det handler både om at kende reglerne og om digital dannelse
Derfor lancerer ligestillingsminister Mogens Jensen (S) nu kampagnen ”Digitale krænkelser koster”.
Ministeren vil gøre det klart for unge, at digitale overgreb og deling af private fotos er ulovligt og kan være strafbart. I kampagnen er der samtidig fokus de mange unge, som siger klart fra over for krænkelser.
“Det handler både om at kende reglerne og om digital dannelse. Derfor vil jeg med kampagnen også gerne hylde det store flertal - som ikke kunne finde på at dele krænkende materiale. Det fællesskab skal vi gerne have alle til at blive en del af,” siger ligestillingsministeren ifølge en pressemeddelelse.
Blandt drenge på mellem 16-20 år har 12 procent videresendt et billede af seksuel karakter uden tilladelse. Det samme gælder kun for to procent af pigerne. Tre procent har oplevet, at et billede af dem selv er blevet videresendt uden deres samtykke. Det viste en rapport fra Vive, Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, i 2018.
Vi bliver nødt til at have skærpet lovgivningen på området
Når man igen måler, så skal tallene være faldet, før man kan kalde kampagnen en succes, lyder det fra ministeren.
Kampagnen mod digitale krænkelser vil køre på de sociale medier og henvender sig til folkeskolernes ældste klasser og unge på ungdomsuddannelser.
Det er positivt, at regeringen sætter fokus på digitale krænkelser, men der skal også lovgivning til, mener Ask Hesby Krogh, der er næstformand i organisationen Digitalt Ansvar.
“Vi bliver nødt til at have skærpet lovgivningen på området, for når det her materiale først er ude på nettet, så spredes det som en steppebrand,” siger han til Ritzau ifølge Jyllands-Posten.
Konkret foreslår organisationen, at man gør sociale medier som Facebook og Instagram ansvarlige for at reagere hurtigere, så delingerne af krænkende billeder bremses.
Justitsminister Nick Hækkerup (S) har erkendt, at der er behov for at se på, om de værktøjer, der er i dag, er hensigtsmæssigt.