Alligevel valgte Holger Herboth, som er uddannet aktuar og har arbejdet med erhvervsøkonomi i flere store virksomheder, at sige farvel til sit job for at blive noget helt andet.
Holger Herboth ville være pædagog.
“Jeg arbejdede med Microsoft Excel og kunne ikke forestille mig at skulle sidde så længe ved en skærm,” siger han til Netavisen Pio.
Holger Herboth blev uddannet som pædagog i juni i år. Han har tidligere blandt andet arbejdet i KPMG i Luxembourg, som er et af verdens største revisionsfirmaer.
Det var tanken om at betyde noget for andre mennesker på en anden måde, end man gør, når man arbejder med erhvervsøkonomi, der fik ham til at skifte spor.
“Det var meget mere tilfredsstillende at få lov til at arbejde med mennesker. Som erhvervsøkonom havde jeg kontakt med mange mennesker, men det var en formel kontakt til voksne. Børn er mere direkte,” siger Holger Herboth.
Børn er mere direkte
Holger Herboth har ikke tidligere arbejdet som pædagog, men i forbindelse med sin nye uddannelse har han været i praktik i en børnehave, hvor han fik lov at prøve kræfter med virkeligheden.
“Det var inspirerende at se hvilke muligheder, man kan give børnene, hvordan børnene kan være urolige, og hvor pænt de kan opføre sig, hvis de er sammen med mennesker, som er omsorgsfulde, og som har viden om børn,” siger han.
Selvom Holger Herboth bevæger sig væk fra skrivebordene og excel-arkene, så betyder det ikke, at han er færdig med at bruge hovedet.
Det understreger han over for Netavisen Pio.
“Med en baggrund fra erhvervsøkonomi tænker jeg analytisk og teoretisk. Jeg synes, det er vigtigt, at man forstår pædagogik som noget, der ikke kun er en praktisk opgave,” siger han.
Som pædagog er man med til at forme små mennesker, og hvis man skal være dygtig til det, skal man tænke sig om, siger Holger Herboth.
“Det er også en opgave, som kræver en teoretisk og analytisk tilgang,” siger han.
Samtidig vil der være et overskud på akademikerne på cirka 25.000 i 2030.
Allerede nu er der rift om de faglærte og professionsbachelorerne, når de bliver færdige med deres uddannelse.
Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik, som udkom den 8. august, har 76 procent faglærte et arbejde 3 måneder efter, de bliver færdige. Dermed tilhører de den gruppe, hvor flest kommer hurtigst i arbejde.
Herefter kommer dem, som har taget en mellemlang videregående uddannelse, hvor 61 procent var i arbejde efter 3 måneder.
Til sammenligning er 48 procent universitetsuddannede i arbejde efter 3 måneder.
Netavisen Pio sætter i en artikelserie fokus på dem, som skifter spor og vælger en uddannelse, hvor der mangler hænder.
Dette er fjerde afsnit i serien. Du kan læse de andre her.