Her kommer tre gode grunde til, at man ikke skal indføre karakterkrav.1. Karakterkrav fastholder unge i deres sociale lag
For nyligt kom det frem i PISA-undersøgelsen, at vi er et af de dårligste lande til at bryde den sociale arv. Meget kan man sige om PISA, men det er bemærkelsesværdigt i et uddannelsessystem, der slår sig op på det modsatte. Alle undersøgelse viser, at de elever, der får de laveste karakterer, også er dem, der kommer fra bogligt svage hjem. Derfor vil et karakterkrav på 02 unødigt fastholde eleverne i deres sociale lag.2. Karakterkrav skaber ikke prestige, og det hæver ikke det faglige niveau
Det er en falliterklæring, at elever ikke kan læse, skrive eller regne efter 10 års gratis skolegang. Men det er ifølge Styrelsen for IT og Læring imidlertid kun to procent af folkeskolens afgangselever, der ikke består matematik og dansk. Derfor vil karakterkravet i sig selv ikke hæve det faglige niveau og skabe prestige, fordi det reelt set er en lille en andel, der ikke består. Problemet derimod er blandt andet, at man ikke finder og hjælper de funktionelle analfabeter gennem de normale afgangsprøver.3. Du kan eller ikke kan. Med én prøve
Man baserer afgangskarakteren på baggrund af en enkelt prøve. Efter 10 års undervisning har du som elev en enkelt chance for at præstere. Det afspejler hverken det, du har lært eller virkeligheden. I hvilke virksomheder bliver du for eksempel sat ind i et rum i to timer uden hjælpemidler og bedt om at skrive en stil? Ingen. Derfor giver det heller ingen mening at stemple elever på baggrund af en dagspræstation, for noget de har brugt 10 år på.
Således oplyst. Nu håber jeg og resten af landets elever og studerende, at du vil sige nej til karaktermuren. Det gør vi.Phillip Dimsits Lehrer er formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.
Netavisen Pio har inviteret fire unge formænd fra den virkelige verden til at skrive en uddannelsesklumme. Klummen vil i den kommende tid gå på omgang mellem Phillip Dimsits Lehrer fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Morten Ryom fra Erhvervsskolernes Elev-Organisation, Agnete Vienberg Hansen fra Danske Skoleelever og Zacharias Polonius fra Landssammenslutningen af Handelsskoleelever.